Zpočátku to vypadalo jednoduše, ovšem jen do prvních zkoušek…
Na univerzitě máme povinné předměty (většina k oboru, IT), dále povinně volitelné- cizí jazyk (Angličtina, CEFR), a dále ještě jeden předmět- různorodé složení, a nakonec volitelné předměty- většinou doplňkové. Ještě je možné si zvolit jeden předmět z katedry tělovýchovy a sportu.
Předměty jsou hodnoceny kredity, dle kreditního systému, a „úspěšnost“ studia se měří v podstatě počtem kreditů za úspěšně splněné předměty – ať už zápočtem („závěrečný test“), případně zkouškou.
Každý ročník je rozdělen na letní a zimní semestr- „pololetí“, při čemž se začíná zimním. Pravidla pro zápočet jsou individuální- někde docházka, jinde písemky. Zkouška bývají zpravidla ve formě písemné práce.
V 1. ročníku byla možnost těchto předmětů:
ještě ke zkratkám, které budu používat- zp = zápočet, zk= zkouška
Zimní semestr
povinné:
- Úvod do počítačů– 5 kreditů, zk- historie počítačů, komponenty, periferie..
- Základy algoritmizace- 3 kredity, zp- logické úlohy, základy algoritmů, třídící alg., pole..
- Základy ekonomie- 4 kredity, zk- makroekonomie, mikroekonomie, HDP, důchody, atd.
- Matematika I- 6 kreditů, zk- funkce, integrály, derivace, limity
- Základy informačních technologií- 5 kreditů, zk- Word, Excel
povinně volitelné:
- Anglický jazyk- CEFR A1 / A2 / B1- 2 kredity, zp
- Informační zdroje a jejich využívání- 2 kredity, zp– poučení o Bibliografické citaci
- Sociální psychologie- 2 kredity, zp- pojem sociální psychologie, vědomí, podvědomí, chování, socializace, sociální skupiny, komunikace, archetypy, sebepojetí, práce se stresem
volitelné
- Matematický seminář I– 1 kredit, zp- doplňkový předmět k matematice
můj pohled „na svět“
- Úvod do počítačů– předmět tzv. v pohodě, psali se dva elektronické testy- pro někoho kdo má SPŠ se zaměřením na pc, nebo má byť jen základní znalosti o pc a této problematice, tak je v pohodě, navíc jsem si zapsal učitele, který vše řeší v klidu
- Základy algoritmizace- na SŠ jsem již programoval v jazyce C, takže základy diagramů a algoritmů jsem uměl, opět učitelka naprosto v pohodě, při hodině sice „jela“ příliš rychle, mnozí nestíhali, nicméně nikoho nenutila chodit na její předmět, natož si něco psát, ale kdo tam byl- a většinou lidí dost- tak si psal. Test byl víceméně z principu, než účelový
- Základy ekonomie- první předmět, kde jsem se setkal s jiným učitelem na cvičení a na přednášku, z cvika se psali 2 testy- makroeko, mikroeko, oba museli být min. 50%, cvičící byly mladé doktorantky, na tuto hodinu jsem se vážně těšil, zápočet jsem měl bez větších problémů, zkouška se skládala s el. testu a případně doplňujících otázek, test byl poměrně těžký, kvůli pojmům, možná až přílišné „slovíčkaření“, navíc poměrně krátký časový limit, zde bych uvedl zn. ctrl+f, a zpracované otázky…
- Matematika I- opět jiný cvičící a zkoušející (zkoušejícím byl přednášející), tzv. filtrovací předmět- byli jsme přijati bez příjmacích zkoušek a na tomto předmětu se filtrovali ti schopní a neschopní…Přednášejícím je neohrabaný MATFYZák, který tento předmět vskutku miluje, a po studentech vyžaduje (vzhledem k oboru) myslím přilišné nároky, navíc jeho přístup dokáže dokonale odradit, nikdy nepochválí, jen kritizuje (ostře kritizuje), pomalu by byl schopný člověku matematicky dokázat že je naprostý tupec, no, zápočet jsem získal poměrně pozdě, zkoušky se nedařily, na děkanském termínu (naprosto poslední pokus, jinak se předmět opakuje) jsem vyhořel, tudíž opakuji MAT I
- Základy informačních technologií- přednášejícím je člověk chytrý, ovšem natolik sebevědomý, že to dává všem ostatním najevo a bezdůvodně je ponižuje, cvičícím byl poměrně mladý inženýr, „kluk v pohodě“, byla zde možnost aktivního zapojení, dotazů kdykoliv, apod. briliantní přístup, vše co bylo třeba vysvětlil, případně i dvakrát, předmět bez větších obtíží absolvovaný úspěšně
povinně volitelné:
- Anglický jazyk- CEFR A1 / A2 / B1- v mém případě byla ANJ CEFR (Common European Framework of Reference for Languages) B1- nejvyšší možný level, předmět bez přednášek, cvičení záživná, cvičící mi byla sympatická paní ve středním věku, její přístup byl opět skvělý, hodiny byly kvalitní, i s vlastní iniciativou studentů- tvorba projekt, konverzace apod.
- Informační zdroje a jejich využívání- předmět pravděpodobně hodící se k bakalářské práci- kvůli citacím, cvičení i přednášky učila jedna a tatáž osoba, opět učitelka ve středním věku, znalosti měla obsáhle, tento předmět ji bavil a bylo to vidět, nicméně pro mě to bylo spousta nepotřebných dat, čili jedním uchem tam a druhým ven, ale vyzkoušeli jsme si různé druhy citací, pomocí webového generátoru
- Sociální psychologie- nejlepší předmět, zapsal jsem si přednášejícího, pán ve středním věku, mj pracuje prý i v Pardubické věznici, k výuce přistupoval s humorem a nadsázkou, ale byl to nejzábavnější a nejvíce přínosný předmět, a zajisté nejen pro mne
volitelné
- Matematický seminář I– v celku bezvýznamný a nudný předmět ve večerních hodinách, nicméně kredit se dvě hodiny sezení týdně se hodí, co se chtěl člověk dozvědět se nedozvěděl, a ostatní nechápal, ale bylo to i mou spíše neaktivní účastí
Letní semestr
povinné:
- Základy slaboproudé elektrotechniky- 4 kr., zk- elstat. pole, mg. pole, apod.
- Teorie grafů– 4 kr., zk- grafy, cesty a kapacita, pravděpodobnost nehody na cestě grafu apod.
- Řízená prázdninová praxe I- 2 kr., zp- třítýdenní praxe…
- Lineární algebra- 4 kr., zk- řešení rovnic, matice, vektory + prostory
- Matematika II- 6 kr., zk- funkce, diferenciály, funkce více proměnných, atd.
- Praktikum z algoritmizace a programování- 2 kr., zp- doplňkový předmět k základům programování
- Základy programování- 4 kr., zk- programování v Jave, i objektově
povinně volitelné:
- ANJ- 2 kr., zp
- Právo- 2 kr., zp
- Základy marketingu- 2 kr., zk
- Textové editory a tabulkové procesory- 2 kr., zk
můj pohled „na svět“
povinné:
- Základy slaboproudé elektrotechniky- pro mě předmět poměrně lehký, elektrotechniku jsem měl na SŠ, takže ok, učitelův přístup dobrý, u zkoušky přednášející, ale měli jsme dostatek materiálů pro studium, takže ok
- Teorie grafů– užitečný předmět, ale naprosto nezáživný, opět zkoušející byla přednášející, ale zkouškový test poměrně logický, tudíž ok
- Lineární algebra- předmět v zásadě jednoduchý, jen složitě vysvětlovaný, zkouška byla zavedena nejen písemná, ale následně i ústní, peklo, další „filtrovací předmět“ takže nemám…
- Matematika II- stejně jako mat I, těžký předmět, zkoušející ok, nicméně nemám ani zápočet, cvíčící docela pes…
- Praktikum z algoritmizace a programování- cvičící studující doktorát, takže přístup naprosto v pořádku, cokoliv bylo třeba, tak vysvětlil, hotovo
- Základy programování- cvičící na mě pokračoval příliš rychle, započteno mám, ale zkoušející byl přednášející, navíc opět zkouška měla dvě fáze- teoretický test (15 otázek, 60% úspěšnost) dále praktické programování (příklad na matice a dědičnost), teorie mě vždy tzv „vylila“, prakticky bych to možná naprogramoval, ale asi ne objektově
povinně volitelné:
- ANJ- stejná učitelka jako v Zimním semestru, ok
- Právo, Základy marketingu- neměl jsem
- Textové editory a tabulkové procesory- podmínky zkoušky v polovině semestru upraveny- praktický příklad + semestrální práce, za 2 kredity docela peklo, ale s trochou snahy zvládnutelné
Závěrem
Mám 41 kreditů (pokud počítám i „psychovíkend“), postupuji na level 2, neuzavřené předměty opakuji- Matematika I, II, Lineární algebra, Základy programování- hledám bydlení v Pardubicích a budu se snažit…
Studovat vysokou školu není nic těžkého, ovšem je třeba trocha vůle, přesvědčení a věnovat studiu svůj čas.
Super blogpost.. Viděl bych to stejně (názor na předměty), až na to, že s upce končím nebaví mne to :/
hlavně když to člověk vidí, přístup někoho, úplně v pohodě, pak přístup jinýho, úplně na prd, tak si řekneš jestli to za to vůbec stojí…
stejně čim dýl tam jsi tak akorád vidíš, že víš o dalších věcech, který asi nebudeš moc potřebovat 😀