Exkurze Letiště Praha V.H. / Ruzyně

Letiště Praha informační brožury

Informační brožury

Byli jste na už na Pražském bývalém letišti Ruzyně? Měl jsem příležitost jít se podívat na prohlídku, neváhal jsem, a stálo to za to.

 

 

Jako trasu jsme si zařídili okruh 1- více zde, resp. trasu 2.

Trasa začíná na Terminálu 3 – původní staré budově, někdy také označovaném jako Terminál Jih, exkurze nám začínala ve 13,30, na místo jsme dorazili cca s 20 min předstihem, i přes poměrně složitou dopravu skrz Prahu- speciální autobusy od dráhy jedou (asi) jen k terminálům 1 a 2, a terminál 3 je mimo, tak jsme jeli metrem z hl. nádraží na dejvickou a dále autobusem až k Terminálu 3, potom pár metrů pěšky.

V budově terminálu tři jsme si na úvod pustili video o chystané druhé hlavní dráze (v celkovém pořadí třetí), která by měla být paralelní k hlavní dráze (RWY 06/24) – kapacita budov- terminálů 1 a 2 jsou dostatečně velké, ale další rozšiřování je omezeno dráhovým systémem.

Paralelní dráha by měla jednak navýšit kapacitu a „propustnost“ letiště, a navíc také snížit provoz na vedlejší dráze (RWY 13/31), která obtěžuje okolí letiště, a jeho obyvatele hlukem.

Více o paralelní dráze naleznete zde.

Poté se nás ujala paní průvodkyně (Milena Podhorská), a začala nám popisovat historii letiště, a dále základní principy fungování letiště- vše nám ukazovala na modelu letiště, který jsme si všichni prohlíželi.

Terminál 3 slouží pro soukromé a charterové lety.

Dále jsme se projeli autobusem k terminálu 4– původní stará budova z r. 1937, který slouží pro VIP lety a vládní lety, státní návštěvy.

Projeli jsme kolem hangárů – kde bylo zejména zajímavé to, že hangáry mají malou délku, oproti větším letadlům, snad díky starým směrnicím, a tak mají upravená vrata- vyříznutá do kruhu, že se letadlo zaparkuje a kus ocasu mu kouká skrz vrata.

Dále jsme měli namířeno k budově biologické ochraně letiště, mezitím jsme projeli kolem Hangáru Úřadu pro civilní letectví ČR.

Biologickou ochranou se rozumí např. lovecké psi proti zajícům, nebo dravci proti hejnům ptáků.

V hangáru Úřadu se potom nacházejí např. měřící letadla, a tak podobně.

Dále jsme jeli přes starou, původní dráhu 04/22 směrem kolem Hangáru F (ten slouží společnosti ČSA jako servisní a hlavní hangár), taxiways uličkami k budově Terminálu 2, ten se využívá pro lety v schengenském prostoru.

Po cestě jsme akorád viděli přistávat Boeing 747 společnosti China Airlines (Cargo), tak jsme se ještě byli podívat na proces navádění na své místo, následně jak se vyndavají věci z letadla a tak obdobně (možná bylo výhodou, že po dobu naší exkurze se opravovala hlavní dráha (RWY 06/24), čili Boeing přistával paralelně s naším autobusem na dráhu RWY 13/31.

Potom už jsme jeli ke zmíněnému Terminálu 2, zde jsme si prošli zázemí letiště, VIP salonky, relaxační centrum, a poté jsme se přesunuli vnitřkem budovy do Terminálu 1, ten slouží pro lety mimo schengenský prostor.

Poté jsme autobusem- venkem objížděli celé letiště zpět k terminálu 3, po cestě jsme viděli budovy různých aerolinií, technický blok, vstup pro posádky, rádiovou věž, a tak podobně.

Exkurze byla moc pěkná, sic přes neustavičné vedro pěkně vyčerpávající, a i stávající 2 hodiny byl poměrně krátký čas, tímto bych chtěl poděkovat průvodkyni, řidiči autobusu, i kamarádovi Jirkovi, který nám exkurzi zařídil.

Souhrn

Letiště bylo vystavěno na pláni zvané Dlouhá míle v letech 19331937. Konstrukce letiště vyprojektovaná arch. Adolfem Benšem, který zvítězil v architektonické soutěži 1931. Doprovodné budovy navrhl Kamil Roškot. V polovině 60. let byla vypsána další architektonická soutěž (dnes terminál Jih 1) byla na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži oceněna zlatou medailí.

První let byl 5. Dubna 1937, v devět hodin ráno zde přistál letoun Douglas DC-2 na letu z Piešťan přes Zlín a Brno, o hodinu později pak letoun Air France na trati z Vídně do Drážďan.

Letiště je 2. největší ve střední a východní Evropě (první je myslim Londýn).

Statistika (2012)
Cestujících 10 807 870
Nákladu 52 977 518 kg
Pohybů 131 564
Vzletové a přistávací dráhy
06/24 beton, 3715×45 m
12/30 beton, 3250×45 m
04/22 beton, 2120×60 m
uzavřena pro vzlety a přistání
Letiště obsahuje čtyři terminály

Nové letiště je označováno jako Terminál Sever.

  • Terminál T1 slouží letům mimo schengenský prostor
  • Terminál T2 se využívá pro lety v schengenském prostoru

U těchto terminálů je hlavní odbavovací plocha (Apron North), vybavená také 17 stáními s tunely pro přímý nástup do letadla. V sousedství je nákladní terminál s odbavovacími plochami Apron Cargo 1 a Apron Cargo 2.

Budova starého letiště je označena jako Terminál Jih

  • Terminál T3 obsluhuje soukromé a charterové lety
  • Terminál T4 slouží VIP letům a státním návštěvám a slouží hlavně pro VIP lety (Apron South), leteckou taxislužbu (Apron Aviation Service) a lety všeobecného letectví (Apron GA před hangárem C).

Pro zajímavost

  • Při přistání handlingu letadlo na dráze nechá něco kolem 3 kg gumy
  • Při přejíždění k dráze dojde ke spálení cca tuny paliva- 20 – 30 tisíc Kč
  • nejdelší trasy Soul (12 h) , Dubaj (6h)
  • odbavuje se cca 3tisíce zavazadel každou hodinu, v plánu je toto zvednou na 5 tisíc zavazadel
  • nová paralelní dráha by měla být na místě dnešní staré (zavřené), ta nyní slouží pro parking letadel
  • auto od nástupních mostů neodjíždí, je vytlačováno pomocným vozidlem
  • když je letadlo zaparkováno, je napojeno na pozemní zdroj el. energie
  • dráha je cca metr a čtvrt betonu silná
  • do handbagu (zavazadla na palubu) si můžete vzít v omezeném množství např. tlakové nádoby jako spreje, gely, pargemy, atp. v množství max 1 litr, v lahvičkách max. po 100ml

Více:

Galerie


Komentáře

Exkurze Letiště Praha V.H. / Ruzyně — 1 komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..