Metro Praha- Prohlídka depa, jízda historickou soupravou

Byl lehce mračný, podzimní den, a náš cíl byl jasný- konečná stanice metra =B= „Zličín“, a účelem byla prohlídka depa a následná jízda historickou soupravou metra (na stanici Českomoravská a zpět).

Pokud vás zajímá, jak to vypadá „za tím, co vidíte“, čtěte dále..

Přes kamaráda z dopravního podniku (DP Praha) jsme si vyjednali jízdu historickou soupravou, kterou jsme si spojili s prohlídkou depa vozidel na Zličíně, na této stanici jsme se sešli.

První co jsme viděli byla „odbočovací kolej“ – tzv. „obrat“ – kolej s vyhýbkou, určená pro obrat souprav, které náslědně jedou trať ve zpětném směru. Princip jednoduchý, ale činnost časově náročná- soupravy přijíždějí v intervalu cca 2-3 minuty, strojvedoucí opustí řídící kabinu, přejde na začátek k druhému nástupišti a mezitím mu k tomu určený člověk odjede se soupravou na obrat a soupravu pošle zpět, poté ji opuští a souprava jede v opačném směru dále.

  • Jednou ze souprav, která nejela na obrat, jsme pokračovali dále do depa- pár zajímavostí:
  • popojezd soupravy v areálu depa je technicky vzato veden jako posun
  • na depu- co se provozu týká- komunikuje především dispečer a výpravčí – dispečer dělá čas. rozpis souprav a následně určuje jejich umístění v halách, výpravčí dle tohoto rozpisu staví vlakovou cestu
  • výpravčí mají stejný, resp. obdobný ovládací pult „reléovku“, jako se používá na dráze (akorád mají jiné barvy- bílá kontrolka = obsazená kolej)
  •  koleje v depu nejsou pod napětím, napětí je rozvedeno u stropu, a k soupravě se připojují kabely na tzv. „palce“ u souprav, následě- jak souprava popojíždí- pomocník táhne tyto kabely se soupravou
  • dříve jednotlivé vagony ze soupravy byly samy provozuschopné, ale kvůli redukování poruchoivých elementů dnes již nejsou- jsou sdíleny součásti jako např. baterie, kompresory apod.
  • jednotlivé vagony je možné individuálně přepojovat, ale zpravidla se jako záloha nechává celá souprava, jelikož je to pro podnik jednodušší, než měnit jednotlivé vagony a přepojovat

Následně jsme se vydali na projíždku- náš doprovod měl dobré složení- poměrně mladý strojvedoucí, a druhý, který byl v pokročilém věku, ale tím pádem měl více zkušeností a zážitků.- například historka, jak na něj přišla stížnost o obsahu 6ti A4 stránek, kdy cestující dobíhal vlak, a byl skřípnut do dvěří (doba, kdy ještě na nástupišti mávaly slečny s praporky)- ve stížnosti byly například faktory jako „byl jsem umazán“,“ostatní cestující se mi posmívali“,“měl jsem bouli od slečny s praporkem“, apod..

Dále nám byla popisována souprava, ve které jsme jeli- EČS– např. fakta o seriových číslech vagonů, úprav motorů (díky sklonu v Praze 4 promile- mimochodem největší přípustný mimo horské oblasti), že jednotlivé trasy metra jsou propojené, že je možné se dostat z jakékoliv na kteroukoliv jinou (byť přes zbývající trasu), apod.

Nejlepší byla asi zastávka ve stanici „Národní třída“, zde vznikly tyto paradoxní fotografie (nová stacnice vs stará souprava)

EČS ve stanici Národní třída

EČS ve stanici Národní třída

Zbytek fotek najdete v galerii pod článkem- případně si je můžete stáhnout na uloz.to (obsahuje originály i upravené, foceno mobilem)

Resumé- exkurze byla náročná- trvala cca 3 hodiny, ale stála za to, všichni jsme si ji užili :).

Outro – jako posledně, děkujeme příteli Jirkovi, který nám to tak hezky zařídil.

 

 


Komentáře

Metro Praha- Prohlídka depa, jízda historickou soupravou — 3 komentáře

  1. Dobry bratr, akorat je to foceno ve stanici Narodni trida, ne Ceskomoravska 🙂

    A tu historku mi musis nekdy rict, jak tu pises, o tom nevim, asi jsem u toho nebyl, kdyz to vypravel 🙂

    A strojvedouci byli 3 prece, ten co s nama byl od zacatku, pak ten mladej, kterej nam vsechno v depu vypravel (ten David) a ten posledni, ten starsi deda 🙂

    • Vím no 😀
      Trída je autorská slepota, a strojvůdci detail 😀
      Jinak ta historka neměla chybu.. 😀
      Edit. Korektura bude zítra, ještě jsem na něco zapomněl 😀

  2. No tak tohle bych si asi taky užila! 😀 Metro je jedna z mála věcí, které mám na Praze opravdu ráda. Fascinují mě ty velké podzemní prostory, ta technika, apod. 🙂 Ty fotky i fakta ve článku jsou zajímavé… No mě by tam asi neviděli rádi, bych se ptala na kdeco. 😀
    Jednou jsem byla na prohlídce (bez exkurze – výkladu) jednoho depa, u čehož mě překvapilo, že se nachází relativně daleko (cca. půl km) od stejnojmenné stanice a že je nad zemí (představovala jsem si veliké podzemní „garáže“… 😀 Ale s výkladem by to bylo určo zajímavější. 😉

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *