Byl lehce mračný, podzimní den, a náš cíl byl jasný- konečná stanice metra =B= „Zličín“, a účelem byla prohlídka depa a následná jízda historickou soupravou metra (na stanici Českomoravská a zpět).
Pokud vás zajímá, jak to vypadá „za tím, co vidíte“, čtěte dále..
Přes kamaráda z dopravního podniku (DP Praha) jsme si vyjednali jízdu historickou soupravou, kterou jsme si spojili s prohlídkou depa vozidel na Zličíně, na této stanici jsme se sešli.
První co jsme viděli byla „odbočovací kolej“ – tzv. „obrat“ – kolej s vyhýbkou, určená pro obrat souprav, které náslědně jedou trať ve zpětném směru. Princip jednoduchý, ale činnost časově náročná- soupravy přijíždějí v intervalu cca 2-3 minuty, strojvedoucí opustí řídící kabinu, přejde na začátek k druhému nástupišti a mezitím mu k tomu určený člověk odjede se soupravou na obrat a soupravu pošle zpět, poté ji opuští a souprava jede v opačném směru dále.
- Jednou ze souprav, která nejela na obrat, jsme pokračovali dále do depa- pár zajímavostí:
- popojezd soupravy v areálu depa je technicky vzato veden jako posun
- na depu- co se provozu týká- komunikuje především dispečer a výpravčí – dispečer dělá čas. rozpis souprav a následně určuje jejich umístění v halách, výpravčí dle tohoto rozpisu staví vlakovou cestu
- výpravčí mají stejný, resp. obdobný ovládací pult „reléovku“, jako se používá na dráze (akorád mají jiné barvy- bílá kontrolka = obsazená kolej)
- koleje v depu nejsou pod napětím, napětí je rozvedeno u stropu, a k soupravě se připojují kabely na tzv. „palce“ u souprav, následě- jak souprava popojíždí- pomocník táhne tyto kabely se soupravou
- dříve jednotlivé vagony ze soupravy byly samy provozuschopné, ale kvůli redukování poruchoivých elementů dnes již nejsou- jsou sdíleny součásti jako např. baterie, kompresory apod.
- jednotlivé vagony je možné individuálně přepojovat, ale zpravidla se jako záloha nechává celá souprava, jelikož je to pro podnik jednodušší, než měnit jednotlivé vagony a přepojovat
Následně jsme se vydali na projíždku- náš doprovod měl dobré složení- poměrně mladý strojvedoucí, a druhý, který byl v pokročilém věku, ale tím pádem měl více zkušeností a zážitků.- například historka, jak na něj přišla stížnost o obsahu 6ti A4 stránek, kdy cestující dobíhal vlak, a byl skřípnut do dvěří (doba, kdy ještě na nástupišti mávaly slečny s praporky)- ve stížnosti byly například faktory jako „byl jsem umazán“,“ostatní cestující se mi posmívali“,“měl jsem bouli od slečny s praporkem“, apod..
Dále nám byla popisována souprava, ve které jsme jeli- EČS– např. fakta o seriových číslech vagonů, úprav motorů (díky sklonu v Praze 4 promile- mimochodem největší přípustný mimo horské oblasti), že jednotlivé trasy metra jsou propojené, že je možné se dostat z jakékoliv na kteroukoliv jinou (byť přes zbývající trasu), apod.
Nejlepší byla asi zastávka ve stanici „Národní třída“, zde vznikly tyto paradoxní fotografie (nová stacnice vs stará souprava)
Zbytek fotek najdete v galerii pod článkem- případně si je můžete stáhnout na uloz.to (obsahuje originály i upravené, foceno mobilem)
Resumé- exkurze byla náročná- trvala cca 3 hodiny, ale stála za to, všichni jsme si ji užili :).
Outro – jako posledně, děkujeme příteli Jirkovi, který nám to tak hezky zařídil.
Dobry bratr, akorat je to foceno ve stanici Narodni trida, ne Ceskomoravska 🙂
A tu historku mi musis nekdy rict, jak tu pises, o tom nevim, asi jsem u toho nebyl, kdyz to vypravel 🙂
A strojvedouci byli 3 prece, ten co s nama byl od zacatku, pak ten mladej, kterej nam vsechno v depu vypravel (ten David) a ten posledni, ten starsi deda 🙂
Vím no 😀
Trída je autorská slepota, a strojvůdci detail 😀
Jinak ta historka neměla chybu.. 😀
Edit. Korektura bude zítra, ještě jsem na něco zapomněl 😀
No tak tohle bych si asi taky užila! 😀 Metro je jedna z mála věcí, které mám na Praze opravdu ráda. Fascinují mě ty velké podzemní prostory, ta technika, apod. 🙂 Ty fotky i fakta ve článku jsou zajímavé… No mě by tam asi neviděli rádi, bych se ptala na kdeco. 😀
Jednou jsem byla na prohlídce (bez exkurze – výkladu) jednoho depa, u čehož mě překvapilo, že se nachází relativně daleko (cca. půl km) od stejnojmenné stanice a že je nad zemí (představovala jsem si veliké podzemní „garáže“… 😀 Ale s výkladem by to bylo určo zajímavější. 😉